IGLESIA MANANTIAL DE VIDA CUENCA

Benditas serán en ti todas las familias de la tierra (Génesis 12:3)

¿A qué compararé esta generación?

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¿A QUÉ COMPARARÉ ESTA GENERACIÓN?

  • Mateo 11:12-19

Desde los días de Juan el Bautista hasta ahora, el reino de los cielos sufre violencia, y los violentos lo arrebatan. Porque todos los profetas y la ley profetizaron hasta Juan. Y si queréis recibirlo, él es aquel Elías que había de venir. El que tiene oídos para oír, oiga. Más ¿a qué compararé esta generación? Es semejante a los muchachos que se sientan en las plazas, y dan voces a sus compañeros, diciendo: Os tocamos flauta, y no bailasteis; os endechamos, y no lamentasteis. Porque vino Juan, que ni comía ni bebía, y dicen: Demonio tiene. Vino el Hijo del Hombre, que come y bebe, y dicen: He aquí un hombre comilón, y bebedor de vino, amigo de publicanos y de pecadores. Pero la sabiduría es justificada por sus hijos.

En los versículos anteriores Jesús nos está hablando acerca de Juan el Bautista:

  • No lo compara con una caña sacudida por el viento.
  • No lo compara con un hombre con vestiduras delicadas acomodado en su palacio.
  • Lo compara con un profeta, no cualquier profeta, sino el mayor de todos los nacidos de mujer. Mayor que Abraham, Isaac y Jacob, Daniel, Jeremías, Ezequiel o Isaías.

Lo compara con Elías.

Pero es entonces cuando Jesús lanza una pregunta, y nos la hace a nosotros:

<< Iglesia del siglo 21 ¿A qué compararé esta generación? >>

Jesús no siempre responde, a veces en sus enseñanzas tan sólo deja la pregunta, esperando que los discípulos averigüen la respuesta. Pero aquí Jesús hace una pregunta “¿A qué compararé esta generación?” Y Jesús da la respuesta: “Es semejante a…”

 Una generación Indiferente

Semejante a los muchachos que sientan en las plazas y dan voces a sus compañeros, diciendo:

“Os tocamos flauta, y no bailasteis”

Os tocamos flauta: Tocar flauta era una expresión de alegría, gozo. Se hacía después de ganar una batalla, después de una buena cosecha, en una boda, era una demanda de celebración. No era tocar por tocar. Tocar la flauta era demandar celebración.

No bailasteis: Bailar debía ser la respuesta a esa demanda de celebración. Cada vez que se tocaba la flauta por los motivos antes descritos, el pueblo debía  responder bailando y celebrando.

Jesús está diciendo: Os compararé a aquellos que el tiempo de bailar, no bailaron, que en el tiempo de celebrar, no celebraron.

  • Hay una canción: “Como el que viene con la flauta al monte de Jehová, celebraremos su poder”

“Os endechamos, y no lamentasteis”

Os endechamos: La endecha era una especie de canción triste que se hacía en tiempos malos de angustia, de aflicción. Cuando alguien moría, cuando perdían una batalla, cuando algo malo ocurría.

  • La Biblia al Día: Os cantamos por los muertos
  • RV95: Os cantamos canciones tristes

Era también una demanda al pueblo de lamento, de lloro, de tristeza.

No lamentasteis: κόπτω kópto; verbo prim.; picar, hacer pedazos; espec. golpearse el pecho en aflicción: -hacer lamentación, lamentar, llorar, cortar.

Esta debía ser la respuesta a la endeche: “Lamentar”. Pero no hubo quién lamentase.

Jesús está diciendo: Os compararé a aquellos que cuando se demandó lamento no hubo quién lamentase. No hubo respuesta ante una demanda de Dios.

“Porque vino Juan que ni comía ni bebía”

Esta era una señal de alguien que está de luto, de duelo por los pecados del pueblo. No comer o no beber era demanda de lamentación. Y así vino Juan, no comiendo, ni bebiendo, demandando a los judíos que se arrepintiesen lamentando por sus pecados.

Demonio tiene: le decían. No hubo respuesta a tal demanda. No hubo lamentación, sino acusación, critica, murmuración.

“Porque vino el Hijo del Hombre comiendo y bebiendo”

Esta era una señal de alguien que está de celebración por algo bueno que ha ocurrido. Jesús traía las Buena Nueva de Salvación. La venida del Reino de Dios, del Mesías prometido. Por eso vino comiendo y bebiendo. Pero no hubo quién respondiese a esa demanda de celebración.

Hombre comilón y bebedor de vino, amigo de publicanos y pecadores: No entendieron el mensaje de Juan y no lamentaron en el tiempo que había de lamentarse. Pero tampoco entendieron el mensaje de Jesús y no celebraron o se alegraron en el tiempo en el que había de regocijarse.

¿A qué compararé esta generación?

“Jesús los está comparando a una generación indiferente”

A veces y en muchas ocasiones somos indiferentes a la demanda de Dios

  • A la presencia de Dios
  • A orar o no orar, cultos de oración, oración privada
  • A la necesidad de la iglesia, de mi hermano, de mi país.
  • A las reuniones estipuladas, a los horarios, a los hermanos que están orando mientras otros hablan y hablan.
  • A leer o no la Palabra de Dios
  • A como esta mi vida espiritual, etc…

Personas que no fueron indiferentes

  • Abraham: ante la demanda del sacrificio
  • Moisés: ante la noticia de no llevar la presencia de Dios
  • Ana: ante su esterilidad, lo que decía la ley, la infertibilidad de su vientre
  • Ester: ante la noticia de que su pueblo iba a morir
  • Nehemías: ante el estado trágico de su pueblo
  • Daniel: ante el pecado y el juicio de Dios sobre Israel
  • Isaías: ante el llamado de Dios
  • David: ante las burlas del gigante enemigo hacia su pueblo
  • Saul: ante la amenaza de los amonitas de sacar el ojo derecho a todos los varones
  • Jesús: ante la noticia de que tu y yo estábamos condenados al infierno.

¿A qué compararé esta generación?

No podemos ser indiferentes. El diccionario de la lengua define “INDIFERENTE” como: “Que no despierta interés o afecto; persona no creyente”

  • Generación no indiferente

 Salmo 24:3-6

“¿Quién subirá al monte de Jehová?  ¿Y quién estará en su lugar santo? El limpio de manos y puro de corazón; El que no ha elevado su alma a cosas vanas, Ni jurado con engaño. El recibirá bendición de Jehová, Y justicia del Dios de salvación. Tal es la generación de los que le buscan, De los que buscan tu rostro,  oh Dios de Jacob.” 

 Pensando en Moisés cuando subía al monte a encontrarse con Dios y recibir instrucciones para el pueblo, pero sabiendo que ya Moisés no está el salmista se hace una pregunta: ¿Quién subirá al monte de Jehová?

Pensando en el mismo Moisés y en los sacerdotes del tiempo del Tabernáculo que entraban al lugar santo y una vez al año al lugar santísimo a ofrecer sacrificio por la expiación por los pecados de todo el pueblo, ahora el salmista formula una segunda pregunta: ¿Quién estará en su lugar santo?

No hay lugar aquí para los indiferentes.

El limpio de manos y puro de corazón.

Aquel que sí le importa la santidad, no solo lo que hace delante de la gente (las manos) sino aun aquello que hace cuando nadie le ve (el corazón).

Aquel que sí le importa agradar a Dios. Aquel que responde ante una demanda de santidad y fidelidad por parte de Dios. Aquel que entiende que necesita ser santo por él mismo y por ser una fuente de bendición para otros.

El que no ha elevado su alma a cosas vanas. (ídolos)

Aquel que sí le importa donde dedica su tiempo. Aquel que sabe ser un buen administrador del tiempo que Dios le da. Aquel que no gasta su tiempo en cosas que no le van a edificar. Aquel que no es indiferente ante la demanda de Dios de dejar cosas que nos estorban. Aquel que si sabe poner prioridades en su vida. Aquel que tiene a Dios por encima de todo y lo primero de todo.

Ni jurado con engaño.

Aquel que sí le importa mostrar fidelidad. Aquel que sabe que lo que haga o diga glorificará a Dios o lo deshonrará. Aquel que entiende que puede fallar, pero que hará todo lo que esté de su mano para ayudar, bendecir en cualquier necesidad.

Tales personas, personas no indiferentes, personas que responden ante el llamado de Dios, de la necesidad, de la situación. Personas que entienden el tiempo en el que viven y viven en el tiempo de Dios. Tales personas, recibirán bendición y justicia de Dios.

Tal personas, es la generación de los que le buscan, de los que buscan tu rostro oh Dios de Jacob

¿A qué compararé esta generación?

A partir de este momento dependerá de tí

En Inglés

WHAT DOES COMPARARÉ THIS GENERATION?
• Matthew 11:12
since the days of John the Baptist until now the kingdom of heaven suffers violence, and the violent take it by force. For all the prophets and the law prophesied until John. And if you want to receive it, he is the Elijah who was to come. He who has ears to hear, let him hear. More what shall I compare this generation? It is similar to the boys and girls who are sitting in the squares, and give voice to their colleagues, saying: I touched you, and ye have not danced; we wailed, and not lamented. Because came John, that neither ate nor drank, and say: Devil has. Wine the Son of Man, who eats and drinks, and say: behold a man eater and drinker of wine, a friend of publicans and sinners. But wisdom is justified of her children.

In the preceding verses Jesus is speaking to us about John the Baptist:
– Do not compare with a reed shaken by the wind.
– Do not compare a man with delicate garments curled up in his palace.
– Compared to a prophet, not just any prophet, but the greatest of all those born of woman. Greater than Abraham, Isaac and Jacob, Daniel, Jeremiah, Ezekiel and Isaiah.
Compared to Elijah.

But it is then when Jesus poses a question, and we are makes us:
<< Church of the 21st century what shall I compare this generation? >>

Jesus does not always respond, sometimes in their teachings as it leaves only the question, hoping that the disciples find out the answer. But here Jesus makes a question “What shall I compare this generation.” And Jesus gives the answer: “It is similar to…”

I. A indifferent generation

similar to the boys who sit in the seats and give voices to their colleagues, saying:

A. “Os we played flute, and not danced”

Os we played flute: playing flute was an expression of joy, joy. It was after winning a battle, after a good harvest, at a wedding, there was a demand for celebration. It was not touched by touch. The flute was sue celebration.

Not danced: Dance should be a response to this demand for celebration. Each time you played the flute for the reasons described above, the people should respond dancing and celebrating.

Jesus is saying: You shall I compare to those that the time to dance, not danced, that in the time to celebrate, not held.

– There is a song: “As one who comes with the flute at the mountain of the Lord, we will celebrate the power”

B. “Os we wailed, and ye did not mourn”

Os we wailed: the dirge was a kind of sad song that was done in bad times of anguish, of affliction. When someone died, when they lost a battle, when something bad was happening.
– The Bible a Day: Os we sing for the dead
– RV95: Os we sing sad songs
was also a demand to the people of lamentation, weeping, of sadness.

Not lamented: κόπτω kopto; verb prim.; chop, make pieces; spec beat his chest in affliction: -wail, lament, crying, cut.
This should be the answer to the endeche: “regret”. But there was no who lament.

Jesus is saying: shall I compare you to those who when they demanded i regret there was no who lament. There was no response to a demand of God.

C. “Because wine Juan that neither ate nor drank”

This was a sign of someone who is in mourning, mourning for the sins of the people. Do not eat or drink was not demand of lamentation. And so came John, not eating, or drinking, suing the Jews that they should repent grieving for their sins.

Devil has: told him. There was no response to this demand. There were no lamentation, but prosecution, critical, murmuring.

D. “wine because the Son of Man eating and drinking”

This was a sign of someone who is in celebration of a good thing that has happened. Jesus brought the Good News of salvation. The coming of the Kingdom of God, the promised Messiah. Why he came eating and drinking. But there was no who respond to this demand of celebration.

Man eater and drinker of wine, a friend of publicans and sinners: did not understand the message of John and did not regret in the time that had of lament. But neither understood the message of Jesus and not held or rejoiced in the time that was to rejoice.

What shall I compare this generation?

“Jesus is comparing to a generation indifferent”

At times, and on many occasions we are indifferent to the demand of God
– the presence of God
– to pray or do not pray, cults of prayer, private prayer
– to the need of the church, my brother, my country.
– To the meetings stipulated, the schedules, to the brothers that are praying while others speak and speak.
– To read or not the Word of God
– how is my spiritual life, etc…

II. People who were not indifferent

• Abraham: faced with the demand of the sacrifice
• Moses: before the news of not bringing the presence of God
• Ana: before its sterility, what I was saying the law, the infertibilidad of her womb
• Ester: before the news that his people was going to die
• Nehemiah: before the tragic state of its people
• Daniel: before the sin and the judgment of God on Israel
• Isaiah: before the so-called of God
• David: before the teasing of the giant enemy toward its people
• Saul: before the threat of the Ammonites to draw the eye right to all the men
• Jesus: before the news that you and I were doomed to Hell.
What shall I compare this generation?
We cannot be indifferent. The dictionary of the language defines “indifferent” as: “that there was a total lack of interest or affection; person not believer”

Generation not indifferent
Psalm 12:3

“Who shall ascend into the hill of the Lord? And who shall stand in his holy place? The clean hands and pure heart; who has not lifted up his soul to vain thing, nor sworn deceitfully. You will receive the blessing of the Lord, and justice of the God of salvation. Such is the generation of them that seek him, to those who seek your face, oh God of Jacob.”

Thinking of Moses when he climbed the mountain to meet God and receive instructions for the people, but knowing that already Moses is not the Psalmist asks a question: ‘Who will ascend to the mountain of the Lord?

Thinking in the same Moses and the priests of the time of the Tabernacle that entering the holy place and once a year to the most holy place to offer sacrifice for atonement for the sins of the whole people, now the psalmist formula a second question: Who shall stand in his holy place?

There is no place here for the indifferent.

The clean hands and pure heart.

If the one who cares about the holiness, not only what is in front of the people (the hands) but even those things you do when no one sees him (the heart).

If the one who cares about pleasing God. The one who responds to a demand for holiness and fidelity on the part of God. The one who understands that needs to be holy by himself and be a source of blessing to others.

The who has not lifted up his soul to vain thing. (Idols)

that if you don’t mind where he devotes his time. The one who knows how to be a good manager of the time that God gives you. The one who does not spend his time on things that are not going to build. He who is not indifferent to the demand of God to leave things that hinder us. If you know the One who put priorities in your life. He who has God above all and first of all.

Nor sworn deceitfully.

Who cares if you show loyalty. Knows that what you do or say will give glory to God or the deshonrara. The one who understands that it may fail, but that would do its utmost to help, bless in any need.

Such persons, persons not indifferent, people who respond to the call of God, of the need of the situation. People who understand the time in which they live, and live in God’s time. Such people will receive blessing and justice of God.

Such people, is the generation of them that seek him, to those who seek your face oh God of Jacob

what shall I compare this generation?

From this time will depend on it

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